ahannasr

ورق اجدار چیست

ورق اجدار چیست
فهرست مطالب

بخش گسترده ای از صنعت اهن را ورق ها تشکیل داده اند که هر کدام کاربرد های مختص به خود را دارند. قطعا در هنگام عبور به کف پل های هوایی و یا پله های اضطراری نگاه انداخته اید و با ورق های اجدار مواجه شده باشید، ورق هایی که بر روی سطح ان برجستگی هایی وجود دارد. در این مقاله قراره در مورد این که ورق گالوانیزه چیست و چه کاربرد های دارد صحبت کنیم همچنین نحوه تولید و علت استفاده از این ورق آجدار. به شما توصیه میکنم این مطلب رو مطالعه کنید.

ورق اجدار چیست

ورق های اجدار در واقع همان ورق های سیاه هستند که ضخامت کمی دارند و بر روی ان برجستگی لوزی شکل حک شده. این ورق ها با نام های دیگری مانند ورق شطرنجی، ورق کف‌سازی و ورق برجسته شناخته می شود که نام اصلی همان ورق آجدار است.

شما میتوانید برای مشاهده قیمت ورق اجدار کلیک کنید

تولید ورق اجدار به روش نورد گرم بوده و اشکال برجسته که به شکل های لوزی، قطره ای، عدسی و دایره ای در سراسر این ورق قابل مشاهده است. کاربرد این آج ها کاهش اصطکاک در سراسر ورق است.

در بیشتر این ورق های اجدار می توان سطح براق رو مشاهده کرد همچنین ویژگی انعطاف پذیری بسیار خوبی که دارد باعث شده تا از این ورق در صنعت های مختلف استفاده شود.

انواع ورق آجدار موجود در بازار

ورق های فولادی که پایه تولید انوع ورق های گالوانیزه، گالوالوم، روغنی، رنگی و اجدار هستند به دسته های بزرگ تبدیل می شود و هر کدام از دسته ها باز به چندین دسته دیگر. در ادامه قراره انواع ورق های اجدار رو به شما معرفی کنیم و کاربرد هر یک رو به شما توضیح بدیم.

ورق آجدار الومینیومی: ورق های اجدار الومینیومی در برابر خوردگی و زنگ زدگی مقاوم است. این ورق ها به دو صورت رنگی و بدون رنگ تولید شده و به دو صورت رول و شیت بسته بندی شده و به بازار عرضه می شود.

ورق آجدار اهنی: برای تولید این ورق های اهنی از سه الیاژ ST44، ST37 و ST52 استفاده می شود

ورق آجدار گالوانیزه: گالوانیزه نوعی عملیات است که برای محافظت از اهن در برابر زنگ زدگی استفاده می شود. ورق های اجدار گالوانیزه نیز برای استفاده در محیط های مرطوب استفاده می شود. علت استفاده از این ورق دوام و طول عمر بالای ان است.

ورق آجدار استیل: ورق استیل 304 برای تهیه این نوع ورق مورد استفاده قرار می گیرد. این ورق به دلیل مقاومت بالا در برابر خوردگی برای استفاده در محیط های مرطوب و خورنده بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

ورق آجدار پرسی: در این نوع ورق یک لایه آج به روی ورق اضافه می شود. بخش زیر ورق کاملا صاف بوده و وزن بیشتری دارد. این ورق اولین بار توسط شرکت فولاد مبارکه با ضخامت 2 میل تولید و به بازار عرضه شده. همچنین واردات این ورق از کشور های چین، روسیه و قزاق است.

ورق آجدار فابریک: نحوه تولید این ورق خیلی ساده است، این کار توسط دستگاه پرسکاری و سنبه زنی انجام می شود. لای های زیر ورق دارای فضای خالی است. به علت این فضای خالی فشاری که به روی اج ورق میاد باعث میشه فرم خودشو از دست بده. این ورق ها برای مکان های مناسبه که فشار، عبور و مرور کمتر باشه.

کاربرد های ورق اجدار

استفاده از ورق های اجدار برای جلوگیری از سر خوردن و افزایش اصطکاک زمین است. این ورق ها باعث شده تا از لیز خوردن انسان و کالا ها جلوگیری کنه و تا حدی ایمنی رو بالا ببرد. برخی از کاربرد های دیگر ورق های اجدار عبارتند از:

  • ایستگاه های اتوبوس
  • کف اتاق، کامیون و وانت
  • مناطق نظامی
  • تولید مواد غذایی
  • سقف و دیوار اسانسور
  • لوازم خانگی
  • پله های اظطراری
  • ساخت دستگاه های صنعتی
  • راه سازی

عوامل تاثیر گذار بر قیمت ورق اجدار

ورق های اجدار انواع مختلفی دارند و هر کدام از این ورق ها قیمت های متفاوتی نیز دارند. اما در کل چند عامل مهم در قیمت این ورق تاثیر دارد.

اولین عامل که باعث افزایش و یا کاهش قیمت ورق آجدار می شود میزان عرضه و تقاضا است. وقتی در بازار اهن موجودی یکی فلز کم می شود قیمت ان هم افزایش پیدا میکند.

دومین عامل که باعث افزایش قیمت اهن الات می شود نرخ ارز است. در این چند سال شاهد افزایش هم زمان قیمت اهن و دلار بوده ایم. البته جای سواله که بازار فولاد ایران هیچ وابستگی نداره و علت این همه نوسان فقط یک دلیل میتواند داشته باشد اونم بی کفایتی مسئولین است.

عامل سوم که در قیمت ورق اجدار تاثیر گذار است نوع ورق و کارخانه تولید کننده ان است. این دو عامل تاثیر مهمی در قیمت ورق دارد، بیشترین قیمت وق اجدار به ترتیب مربوط به ورق استل، الومینیومی، گالوانیزه و اهنی است.

اخرین عامل که در قیمت هر اهن الاتی تاثیر دارد ضخامت و وزن است. در واقع هر چه وزن بیشتر باشد قیمت نهایی نیز افزایش پیدا میکند.

از این مطلب راضی بودید
[تعداد رای: 0]

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

989125625332+