ahannasr

ورق روغنی چیست

ورق روغنی چیست
فهرست مطالب

ورق روغنی چیست و چه کاربردی دارد، اصلی ترین تولید کننده های ورق روغنی چه شرکت هایی هستند. ویژگی های اصلی این ورق چیست. به شما توصیه میکنم ادامه این مطلب رو مطالعه کنید چون به طور کامل در مورد این ورق قراره توضیح بدیم.

ورق روغنی

در صنعت ورق های فولادی به دو روش نورد سرد و نورد گرم تولید می شوند. ورق روغنی به روش نورد سرد تولید و به بازار عرضه می شود. در بازار اهن این ورق ها به نام ورق سرد نیز شناخته می شود و علت نام گذاری نحوه تولید ان است که به روش نورد سرد است.

ورق های که به روش نورد سرد (Cold Rolled steel Sheet) تولید می شود سطح صاف و یکنواختی دارد از مهم ترین ویژگی های این ورق میتوان به شکل پذیری و مقاومت در برابر کشش اشاره کرد که جزء خواص مکانیکی این ورق است.

راستی شما میتوانید لیست قیمت ورق روغنی رو از کارخانه های مختلف در این بخش مشاهده کنید. اصولا به ورق های که روش نورد گرم تولید می شوند ورق سیاه و به ورق های که به روش نورد سرد تولید می شود ورق روغنی می گویند. این ورق ها پایه تولید ورق گالوانیزه است.

انواع ورق روغنی

ورق های روغنی بر اساس الیاژ به کار رفته، اندازه و سایز ان و همچنین نوع عملیاتی که بر روی ان انجام شده به سه دسته طبقه بندی می شود. ورق روغنی معمولی ST12، ورق روغنی نیمه کشش ST13 و ورق روغنی فوق کشش ST14.البته ورق های روغنی دیگری نیز وجود دارد که نام برده نشد ولی در این سه دسته اصلی قرار نمیگیرد این ورق ها عبارتند از: ورق روغنی EK2 قابلیت لعاب پذیری و QSTE قابلیت ضد سایش. ورق های روغنی در اندازه های مختلف تولید می شود اما استاندارد اصلی برای تولید ضخامت بین 0.03 میل الی 0.3میل در عرض کوتاه (1000) و عرض بلند (1250) است.

لازم به ذکره که بگم وزن ورق روغنی با ورق فولادی تفاوتی نداره و قیمت ارزانی داره به همین دلیل استفاده از این ورق ها در صنعت بسیار افزایش یافته.

کارخانه های تولید کننده ورق روغنی

  •  فولاد مبارکه
  • ورق روغنی هفت الماس
  • فولاد غرب
  • قزاق
  • کره
  • چین
  • هند

نحوه تولید ورق روغنی

ورق سیاه به عنوان پایه تولید تمامی ورق ها استفاده می شود. تولید ورق کلا به دو روش نورد سرد و نورد گرم تولید می شود. برای تولید ورق های روغنی از نورد سرد استفاده میکنند.

برای تولید ورق روعنی به ورش نورد سرد، ابتدا دمای ورق رو تا 200 درجه بالا می برند. لازم به ذکره که بگم این دما برای اهن

اصلا دمای بالایی نیست. این حرارت باعث میشه تا از مقاومت ورق کاسته شود سپس ان را از بین علتک ها عبور میدهند. با انتقال ورق از بین غلتک ها و فشار زیاد غلتک بر ورق، باعث می شود تا ضخامت کم و کمتر شود. این فرایند رو انقدر تکرار میکنند تا ورق ها به ضخامت دلخواه برسد. این فرایند نورد سرد باعث میشه تا ورق استحکام و دوام بیشتری داشته باشد.

از این مطلب راضی بودید
[تعداد رای: 0]

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

989125625332+