ahannasr

علت افزایش قیمت اهن الات

علت افزایش قیمت اهن الات
فهرست مطالب

از گذشته تا به امروز قیمت اهن الات ثبات نداشته و در همین چند سالی که گذشت قیمت اهن الات سربه فلک کشید. اگر به دنبال علت افزایش قیمت اهن الات هستید و به دنبال دلایل و عوامل آن هستید به شما توصیه میکنم ادامه مطلب رو از دست نده چون قراره به طور کامل در مورد این عوامل صحبت کنیم.

علت افزایش قیمت اهن الات

در این بخش قراره پنج عاملی که باعث افزایش قیمت اهن الات میشن رو برای شما بازگو کنیم و در مورد این عوامل بحث کنیم. به نظر شما عامل این همه گرونی در مملکت چی میتونه باشه. شما میتوانید برای مشاهده لیست کامل قیمت ورق گالوانیزه تاراز، شهرکرد، هفت الماس، کاشان و ورق های گالوانیزه وارداتی مانند چین و قزاق را  مشاهده و از این ورق ها نیز برای ساخت کانال های کولر استفاده کنید.

همان طور که میدانید این روز ها گرانی فقط در اهن الات نیست بلکه تمامی کالا هایی که با ان سرو کار داریم گران شده و چند نمونه از ان که خیلی به چشم میخوره مثل خودرو، مواد غذایی که قیمت ان چند برابر شده و خیلی به چشم می اید زیرا دو تا از کالا های ضروری هستند که نیاز انسان هست و نبود ان زندگی رو برای ما واقعا سخت میکنه.

در ادامه قرار 5 عامل مهم که باعث افزایش قیمت اهن الات شده رو برای شما بازگو کنیم.

کم شدن واردات و صادرات

کم شدن واردات و صادرات

خیلی از جا ها شنیده ایم که صادرات اهن به شدت کم شده و تحریم ها باعث شده تا صادرات فولاد ایران کاهش پیدا کنه. اما به نظر من شاید گفته ها کمی اشتباه باشه، شاید دلیل برخی از گرانی ها صادرات بیش از حد باشد که باعث شده اون محصول مثل سیب زمینی در بازار به شدت کم بشه و این هم میتواند یکی از عواملی باشد که باعث گرونی در بازار شده. برای مشاهده قیمت لوله داربست 14 کیلویی کلیک کنید

بازار بورس

بازار بورس

میتوان گفت بازار بورس نیز تاثیر در افزایش قیمت گذاشته، بازار بورسی که به دست دولت بوده و تبلغات بزرگی که در بازار بورس انجام شد و مردم رو تشویق کرد که در بازار بورس سرمایه گذاری کنند و شاهد اتفاق غم انگیز بودیم که تمامی سرمایه های مردم از بین رفت و افرادی از این قضیه نفع بردن که خبر داشتن بازار بورس سقوط میکنه و با برداشت یک شبه سهم های بزرگ تغریبا تمامی ارزو ها و وعده های که از سوی دولت به مردم داده شده بود که این بازار برای رشد همه مردم نیازه یک شبه به یه فاجعه بزرگ برای کسانی که در بورس سرمایه گذاری کرده بودند تبدیل شده بود. میتوان گفت که بله بازار بورس هم سهمی در این گرانی ها داشته که از سوی خود دولت بوده. بازاری که هیچ کسی دخالتی بر روی ان نداره.

قرار گرفتن در لیست تحریم و کاهش عرضه

قرار گرفتن در لیست تحریم و کاهش عرضه

تحریم بودن شاید یکی از عواملی باشد که باعث افزایش قیمت اهن الات شود اما با یه برسی کوچیک میشه فهمید که ایران در صنعت فولاد هیچ وابستگی به کشور های همسایه نداره و میشه گفت که یکی از قطب های اصلی فولاد داخل ایرانه یکی از بزرگ ترین صادر کننده های فولاد در خاورمیانه هستش.

البته یه سری از کالا هست که ایران توانایی تولید اون نداره، برخی از لوله ها استاندارد های دقیقی داره، البته علت اصلی عدم تولید این محصولات که استاندارد های دقیق داره عدم توانایی نیست اصلی ترین دلیل بی کفایتی یا بی توجه بودن مسئولان هست و واقعا نمیشه گفت که تحریم روی این قضیه تاثیر داشته باشه.

البته یه نکته ای هست که کسری بودجه باعث شده که قیمت اهن الات افزایش پیدا کنه. اونم دلیلش اینه که دولت چند چیز وابسته هست. اولی مالیت، فولاد، و صادرات. برای این که بخشی از کسری بوجه رو پر کنند قیمت اهن رو افزایش دادن که تا حدی جواب داد ولی عواقب خوبی نداشت و به ضرر خودشون تموم شد. البته شاید دلیل های دیگه ای باشه اما تنها عاملی که با عقل جور در میاد همینه.

نوسانات بازار و نرخ ارز

نوسانات بازار و نرخ ارز

نوسانات شدید ارز تاثیر زیادی بر روی قیمت اهن الات گذاشته، تا وقتی ثبات در این بازار نباشد باید شاهد تغییرات قیمت اهن الات باشیم. امیدواریم که مسئولین فکری به حال نوسانات قیمت بکنند چون شرایط زندگی به شدت برای مردم داره سخت تر میشه.

احتکار اهن الات

احتکار اهن الات

و اخرین دلیل که باعث میشه قیمت ها بالا بره کم شدن کالاست که علت اون احتکار هست. گاهی وقت ها هماهنگی در ناپدید شدن کالاها و عدم تولید اون نه یک بار، بار ها این اتفاق افتاده و کار خاصی هم از مسئولین دیده نشده.

با احتکار اهن الات محصول توی بازار کاهش پیدا میکنه و کسانی که اون رو احتکار کردن که قطعا از مردم عادی نیستن با قیمت بیشتر اون رو روانه بازار میکنند تا سود بیشتری به جیب بزنند.

در انتها باید بگم که ما پنج عامل مهم که باعث گران شدن اهن الات و شاید دیگر کالا شده رو برای شما گفتیم و امید وار هستیم که مسئولان برای مشکلات ممکلت فکری بکنند و دست به عمل بزنند.

احتمال افزایش قیمت اهن الات وجود دارد؟

درسته که در این چند وقت شاهده کاهش های قیمت اهن الات بودیم اما همیشه بعد این کاشه قیمت ها افزایش قیمت وجود خواهد داشت. اگر نگاهی به پنج سال قبل داشته باشیم متوجه میشیم که افزایش قیمت نه تنها در اهن الات بلکه در تمامی موارد وجود خواهد داشت و این امر در ایران یه نگرانی بزرگ محسوب می شود. برخی از افزایش قیمت ها در این پنج سال:

  • میلگرد 5 سال گذشته کیلویی هزار تومان 3000، امروز 16.000
  • تیرآهن 5 سال گذشته شاخه ای 700.000هزار تومان امروز 2.200.000
  • ورق گالوانیزه در 5 سال گذشته کیلویی 12.000الی 15.000 هزار تومان امروز 30.000

متاسفانه این افزایش قیمت فقط مال اهن الات نبوده و تمامی اجناس در ایران افزایش قیمت چشمگیری را داشته اند.

از این مطلب راضی بودید
[تعداد رای: 1]

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

989125625332+