ahannasr

ورق الیاژی چیست

ورق الیاژی چیست
فهرست مطالب

ورق های الیاژی بخش زیادی از ورق ها رو تشکلی می دهد. این ورق ها بر اساس نیاز و مصارف های مختلف، با فلزات دیگر ترکیب شده و باشکل و ظاهر متفاوت به بازار عرضه می شود. در این مقاله قراره به طور کامل در مورد ورق الیاژی صحبت کنیم و بگیم این ورق ها چه ویژگی ها و کاربرد های دارد.

ورق الیاژی چیست

الیاژ به معنای ترکیب کردن است، در واقع ورق های الیاژی از ترکیب یک یا چند عنصر مختلف با ورق فولادی است که هر الیاژ ویژگی های مختص به خود را دارد. در فرایند الیاژ سازی ابتدا عنصر پایه که همان ورق فولادی است را ذوب میکنند سپس با عنصر های دیگر که انها هم از قبل ذوب شده اند ترکیب می شوند. این فرایند طوری انجام می شود که دیگر عناصر مختلف یک الیاژ قابل تفکیک نباشند.

امروزه بیشتر فلزات به صورت الیاژی مورد استفاده قرار می گیرند. این ورق ها نقطه ذوب را کاهش داده و باعث شده تا در مصرف منابع صرفه جویی شود.

لازم به ذکره که بیشتر ورق ها از الیاژ های فولاد، کربن، و اهن ساخته می شود ولی محصولات الیاژی دیگر نیز وجود دارد که هیچ کدام از این سه فلز مهم در ان به کار نرفته. طلا و نقره الیاژ هایی هستند که هیچ یک از این سه عنصر مهم در ان ها وجود ندارد.

علت تولید فلز به صورت الیاژی

شاید برای شما سوال پیش بیاد که اصلا چرا باید یه دست به تولید فلزات الیاژی زد؟

بسیاری از فلزاتی که در اطراف مشاهده می کنیم از ترکیب یک یا چند عنصر تشکیل شده. میتوان گفت که بیش از 80 درصد فلزات که در بازار اهن به فروش می رسند الیاژی هستند و ان بخشی هم پایه اصلی برای ساخت فلزات الیاژی است.

در مورد علت فلزات الیاژی در بخش بالا اشاره کردیم اما در این جا به طور کامل در مورد این موضوع صحبت می کنیم.

فلزات خالص نقطه ذوب بالایی دارند و برای ذوب کردن ان انرژی زیادی از دست می رود. البته صرفه جویی فقط بخشی از ویژگی های الیاژ هست.

یکی از علت های تولید ورق الیاژی افزایش سختی در ورق است. افزایش استحکام و مقاومت در ورق از ویژگی هایی است که موجب شده تا تولید کنندگان فلزات رو به صورت الیاژی تولید کنند.

معرفی انواع ورق الیاژی

در بازار اهن ورق های الیاژی زیادی هستند که هر کدام از ان ها کاربرد های مختص به خود را دارد. در این بخش قراره مهم ترین الیاژ های ورق رو نام ببریم و بگیم هر کدام از الیاژ ها چه ویژگی هایی دارند.

ورق آلیاژی ST52

ورق الیاژی st52 نوعی دیگر از الیاژ های کم کربن و اتشخوار است. در ساخت این نوع الیاژ مصرف فولاد کم تر از الیاژ های دیگر است و قیمت پایین تری نسبت به سایر الیاژ های موجود در بازار اهن دارد. این نوع ورق در کاهش هزینه های عمرانی میتواند بسیار تاثیر گذار باشد.

عناصری که در این ورق به کار رفته باعث افزایش مقاومت ان شده و برای جوشکاری بسیار مناسب است. کاربرد های الیاژ st52 برای ساخت دیواره های ریل، اسکلت و پل ، ساخت قطعات صنعتی و بدنه جرثقیل مورد استفاده قرار می گیرد.

ورق آلیاژی A516

روش تولید این ورق الیاژی نورد گرم هست که با چهار گرید وارد بازار می شود. ورق A516 در برابر حرارت زیاد بسیار مقاوم است. با خرید این ورق گواهی به شما داده می شود که شامل اطلاعت ورق است و به شما گفته می شود که ورق الیاژی که خریداری کردید از کدام گرید هست و دقیقا چه کاربرد های دارد.

مقاومت ورق های a516 نسبت به دیگر ورق ها بیشتر است. کاربرد این ورق ها بیشتر در صنایع پتروشیمی، نفت و گاز است.

ورق آلیاژی A283

ورق های الیاژی a283 تنها در چهار گرید A، B، C، D به بازار عرضه می شود. هر کدام از این گرید ها برای اهداف مختص به خود ساخته شده اند و کاربرد های مختلف دارد.

کاربرد ورق های الیاژی A283 بیشتر برای ساخت انواع مخازن پرفشار و کم‌فشار مورد استفاده قرار می گیرد.البته برای ساخت مخازن حمل سوخت نیز استفاده می شود ولی در کل این نوع ورق کاربرد های ساده تری دارد.

ورق آلیاژی ST37

ورق st37 یکی از ورق های الیاژی است که مقاومت نسبتا خوبی دارد. این الیاژ در حالی که ساختار مقاوم دارد بسیار منعطف بوده و بسیار کار آمد است.

کاربرد این نوع الیاژ بیشتر برای ساخت تیرآهن، ساخت تجهیزات کشاورزی، صنایع فلزی سنگین و صنعت کشتی سازی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

از این مطلب راضی بودید
[تعداد رای: 0]

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

989125625332+