ahannasr

ورق اسیدشویی چیست

ورق اسیدشویی چیست
فهرست مطالب

ورق اسید شویی یکی از دسته های ورق گرم است که طی فرایند های مختلف اسید شویی شده و کاربرد مخصوص به خود را دارد. در واقع اسید شویی یکی از متداول ترین فرایند صنعتی است. قیمت این ورق ها معمولا از ورق سیاه که به روش نورد گرم تولید می شود گران تر و از ورق روغنی که به روش نورد سرد تولید می شود ارزان تر است. علت اصلی این فرایند اسید شویی این است که ناخالصی های ورق رو از بین ببرند و کیفیت ورق رو افزایش بدهند.

در این بخش قراره در مورد این که ورق اسید شویی چیست به طور کامل صحبت کنیم. اگه میخواهید در مورد نحوه تولید،انواع ورق، علت اسید شویی و مزیت و کاربرد های مهم این ورق بیشتر بدانید به شما توصیه میکنم حتما ادامه این مطلب رو مطالعه کنید.

ورق اسیدشویی چیست

ورق اسید شویی از جمله ورق های الیاژی پر کاربرد در صنعت فولاد است. پایه اصلی تولید این ورق، ورق سیاه یا ورق گرم است که طی فرایند اسید شویی که بر روی ورق سیاه انجام می شود، ناخالصی ها و زغال های سطحی که بر روی ان وجود دارند از بین می روند. طی این فرایند اسید شویی ورق ها ظاهر براق پیدا میکنند و برخی از خواص انها بهبود پیدا میکنند. برای مشاهده لیست قیمت ورق اسیدشویی کلیک کنید.

این ورق ها به دلیل فرایند اسید شویی دارای سطح صاف و صیقلی هستند و کیفیت بالایی رو دارند. به همین سبب شرکت ها و کارخانه هایی که به دنبال ورق با کیفیت و مقرون به صرفه هستند از ورق های اسید شویی استفاده میکنند. قیمت این ورق بین ورق سیاه و ورق روغنی است. این دو ورق جزء اصلی ترین تولیدات صنایع فولاد است.

در واقع ورق اسید شویی ورقی است که سطح درخشانی، تمیز و بدون اکسید ها و الودگی ها است. انجام عملیات اسیدشویی که بر روی ورق گرم انجام می شود باعث پوسته زدایی ان شده و کیفیت ان را بهبود میدهد.

مراحل اسیدشویی ورق

ورق های تولید شده به روش نورد گرم، بعد از خنک شدن دچار اکسیداسیون می شود و رنگ سیاه به خود می گیرد. به دلیل حذف ناخالصی و داشتن سطح صاف و یکنواخت، ورق ها رو وارد بخش اسیدشویی میکنند.

یکی از متداول ترین روش های اسید شویی کردن غوطه ورق در وان است. در این روش ورق های فولادی در وان حاوی هیدروکلریدریک با غلظت 20 تا 30 درصد غوطه ورق می شوند.

پس از وارد کردن ورق های فولادی داخل وان اسید، ورق ها رو خارج کرده و با آب شست و شو میدهند تا ناخالصی ها به طور کامل از بین برود.

پس از شست و شو با اب، ورق ها وارد تونل هوای گرم می شود تا سطح ان به طور کامل خشک شود. این ورق ها هنوز نیاز به مراقبت دارند تا دچار خوردگی و یا زنگ زدگی نشوند. به همین دلیل برای نگهداری این ورق ها لازمه که قبل از کلاف شدن، یک لایه نازک از روغن مخصوص پوشیده شود. این روغن باعث جلوگیری از زنگ زدگی و خوردگی ورق می شود.

و در مرحله اخر این ورق ها به صورت کلاف بسته بندی شده و به بازار عرضه می شود. ورق های اسید شویی که به بازار عرضه می شوند به دو الیاژ ST37 و STW22 تقصیم بندی می شود. البته تفاوت چندانی میان این دو الیاژ نیست. تنها تفاوتی که الیاژ STW22 دارد دوام و انعطاف پذیری بیشتر است.

ورق ها پس از تولید بازبینی می شود تا عیب های ظاهری ان مشخص شود. در صورت وجود اشکال عملیات صافکاری و موج گیری بر رو ان انجام می شود. ورق ها کلا به دو صورت رول و شیت تولید و به بازار عرضه می شود.

عرض ورق اسیدشویی تولید شده 1000، 1250، 1500 است که در رول های 3، 5  و 7 تن وارد بازار می شود.

در فرایند اسید شویی سه عامل خیلی مهم وجود داره که تاثیر مهمی در این فرایند دارند. دما، نوع و غلظت اسید نقش بسیار مهمی دارند. برای مثال اگه هنگان اسید شویی با اسید سولفوریک که دارای غلظت 15 درصدی است، به ازای هر ده درجه افزایش دما، نرخ اسیدشویی دو برابر می شود.

انواع روش اسیدشویی ورق

فرایند اسید شویی در صنایع مختلف انجام میشود. این روش ها با توجه به نوع فولاد و کاربرد، به روش های مختلف اسیدشویی می شوند

  • غوطه وری در مخزن: یکی از متداول ترین روش هاست که بیشتر صنایع از ان استفاده میکنند. ویژگی این این روش دسترسی به تمام نقاط ورق خواهد بود.
  • اسیدشویی ساکن: در این روش ورق ساکن بوده و محلول در حرکت است. یکروش متداول برای ابکاری.
  • اسیدشویی دسته ای: در این روش قطعه ها به طور دسته ای وارد محلول شده و در ان غوطه ور می شوند
  • اسید شویی به روش اسپری : در این روش محلول را با توجه به نکات ایمنی بر روی ورق اسپری میکنند.
  • اسید شویی به روش بازگردشی: این روش مخصوص لوله ه است. در این روش محلول را از داخل لوله عبور میدهند.

معایب روش اسیدشویی ورق

معایب روش های اسید شویی میتوان به مصرف بیش از اندازه اب اشاره کرد. اب یکی از مهم ترین منابع بر روی زمین است که زندگی همه موجودات زنده به ان بستگی دارد.

یکی دیگر از معایب این روش الوده شدن اب است که اگه رعایت نشود ممکن است اسیب جدی به طبیعت وارد شود.

مورد بعدی این است که در این روش امکان بازیابی و استفاده مجدد از اسید ها هزینه زیادی را به همراه دارد. موارد دیگر مثل امکان خوردگی و یا ایجاد مشکل برای کارکنان نیز وجود دارد اما هیچ کدام مهم تر از دو مورد اول نیست.

کاربرد ورق اسید شویی

این ورق به دلیل روش اسید شویی که بر روی ان انجام شده، ناخالصی بر روی ان وجود ندارد به همین علت خیلی کارخانه ها برای تولید ورق گالوانیزه و یا انجام فرایند رنگ کاری از ورق اسیدشویی استفاده میکنند. کاربرد های این ورق عبارتند از:

  • ساخت لوله ( انتقال نفت، گاز، اب )
  • صنایع اتومبیل سازی ( ساخت رینگ )
از این مطلب راضی بودید
[تعداد رای: 0]

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

989125625332+