ahannasr

ورق رنگی چیست

ورق رنگی چیست
فهرست مطالب

ورق های رنگی همان ورق های گالوانیزه است که لایه رنگ الکترواستاتیک تمامی سطح ان را پوشانده و ظاهر زیبا دارد. اگه میخواهید در مورد ویژگی ها و بهترین تولید کننده های ورق رنگی اطلاعات به دست بیارید به شما توصیه میکنم ادامه این مطلب رو از دست ندید.

نحوه تولید ورق رنگی

برای تولید ورق های رنگی ابتدا رول های ورق گالوانیزه رو وارد بخش اماده سازی میکنند. ابتدا رول ها رو داخل دستگاه رول باز کن میکنند و سطح ورق رو کامل پولیش میکنند، چون برای رنگ کردن ورق های گالوانیزه باید تمامی ناخالصی های ورق از بین برود تا رنگ امیزی به درستی انجام شود.

بعد از این مرحله وارد بخش چربی زدایی میشود تا چربی سطح ورق به طور کامل از بین برود. بعد پایان چربی زدایی وارد بخش غلتک میشود تا سط صاف و یک نواخت داشته باشد. در پایان این بخش هم ورق هارو با اب شستشو میدهند و سپس خشک میکنند که وارد بخش رنگ امیزی کنند.

قبل از این که ورق ها وارد بخش رنگ امیزی شوند نوعی ماده شیمیای بر روی ورق ها پاشیده میشود تا ورق ها رو در برابر زنگ زدگی و خوردگی مقاوم کند سپس یک رنگ پایه بر روی ورق ها پاشیده می شود که به ان پرایمر گفته میشود.

بعد از زدن رنگ پرایمر ورق را رنگ کرده و ان را وارد کوره میکنند تا رنگ به طور کامل خشک شود.

کاربرد ورق رنگی

ورق های رنگی کاربرد های بسیار زیادی دارد، این ورق ها علاوه بر زیبایی که دارد مقاومت بالا در برابر خوردگی و زنگ زدگی دارد که باعث افزایش مصرف این ورق ها شده. در ادامه به بعضی از کاربرد های ورق رنگی میپردازیم.

تولید لوازم خانگی

امروزه از ورق های رنگی در ساخت انواع لوازم خانگی استفاده میشه، این ورق ها به دلیل مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی برای ساخت یخچال و لباسشویی بسیار استفاده میشه. البته دلیل دیگه استفاده از ورق های رنگی برای تولید لوازم خانگی زیبایی است.

ساختمان سازی

یکی دیگر از مهم ترین کاربرد های ورق رنگی استفاده در صنعت ساختمان سازی است. اصلی ترین کاربرد ورق رنگی در ساختمان سازی استفاده برای سقف و شیروانی است. البته از این نوع ورق ها برای زیبا سازی نمای داخل و بیرون ساختمان نیز استفاده میشود.

انواع ورق رنگی

در بخش های بالا در مورد ورق رنگی به طور کامل صحبت کردیم از این که چطورتولید می شود و به چه صورت است. در ادامه این بخش درمورد انواع ورق رنگی میخواهیم صحبت کنید و در مورد این ورق ها اطلاعات بیشتری به دست بیاریم.ورق های رنگی از لحاظ ظاهری میتوان به چند دسته تقسیم کرد.

ورق رنگی طرح شادولاین: این ورق یکی از پر طرف دار ترین و پرکاربرد ترین ورق های رنگی است. دلیل استفاده این ورق، مرغوبیت بالای ان است. این ورق ذوزنقه ی شکل است و علاوه بر سبکی و مقرون به صرفه بودن، زیبایی فوق العاده ای دارد. این ورق یکی از پر فروش ترین ورق های رنگی موجود در بازار است و برای ساخت ساندویچ پنل  و ساخت انواع سقف مورد استفاده قرار می گیرد

ورق‌ رنگی طرح سفال پالرمو:  این ورق ها از در برابر انواع ضربه و نور مقاومت بسیار بالایی رو دارند و نصب این ورق ها به راحتی انجام می شود. دلیل نام گذاری این ورق، شهری در ایتالیا است که سقف همه خانه های آن منطقه با این ورق ساخته شده و نام این شهر پالرمو می باشد. ضخامت پوشش‌ های گالوانیزه در این محصول بین ۲۰ الی ۲۵ می ‌باشد و به همین دلیل مقاومت خوبی دارد.

ورق‌ رنگی طرح ذوزنقه ‌ای: کاربرد اصلی این ورق ها برای سقف های شیروانی و دیوارهای سوله استفاده می شود. این ورق بسیار سبک و مقرون به صرفه می باشد. و مقاومت بالا و قابلیت نصب سریع و آسان دارد.

ورق‌ رنگی کرکره ‌ای یا ورق شیروانی: این محصول از قدیمی ترین نوع ورق رنگی می باشد. این محصول برای زیبا سازی محصولات استفاده می شود.ورق کرکره ای، در ساخت و ساز سقف های شیروانی، بسیار استفاده می شود.

ورق رنگی سینوسی: ورق های سینوسی مقاومت بالایی در برابر نور و اب دارند. این ورق تا حدودی شبیه ورق ذوزنقه ای شکل است و تشخیص این ها کمی مشکل است. این محصولات بیشتر برای ساختن سوله ها و ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرند.

مزایای ورق رنگی

در این بخش قراره در مورد مزایای استفاده از ورق های رنگی صحبت کنید. یکی از مهمترین و بهترین ویژگی های که ورق های رنگی دارند نصب سریع ان است که باعث صرفه جویی در وقت می شود.

ویژگی بعدی این ورق ها زیبایی ان است که در بخش های بالا به ان اشاره کردیم، همچنین این ورق از وزن پایین و مقاومت خوبی دارد. ورق های رنگی در دراز مدت تغییر رنگی ندارد و این یکی از مهم ترین مزایای ورق های رنگی است.

مشخصات ورق رنگی

در مورد مشخصات ورق رنگی فقط میشه به رنگ، ضخامت و عرض ورق ها اشاره کرد البته سطح کیفیت کاخانه و این که ورق برند کدام کارخانه هست هم مهمه.

ورق های رنگی برای تحمل فشار زیاد طراحی و یا ساخته نشده اند چون ضخامت تولید ورق های رنگی از 0.2 میل تا 0.7 میلیمتر است. حتما در انتخاب ورق ها دقت کنید.

موردی که در تولید ورق ها یکسان است عرض این ورق هاست، ورق های رنگی معمولا در دو عرض کوتاه (1000) و بلند (1250) تولید و به بازار عرضه میشود

تولید کنندگان ورق رنگی

ورق های رنگی موجود داخل بازار در دو نوع داخلی و وارداتی هستند که بخش عمده تولید و مصرف ورق های نگی داخلی است. معمولا برای تامین ورق های رنگی بازار از کارخانه های داخلی استفاده میکنن، کاخانه هایی ورق های بازار رو تامین میکنند عبارتند از: فولادمبارکه، هفت الماس، فولاد بهمن.

ورق های که از خارج کشور وارد می شوند معمولا ورق های چینی، اوکراین هستند که بخشی کوچکی از نیاز های داخلی رو تامین میکنند.

 

از این مطلب راضی بودید
[تعداد رای: 0]

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

989125625332+